Terapia ruchowa w naszym przedszkolu to szereg oddziaływań stymulacyjnych, prowadzonych w formie zabaw, ćwiczeń, gier ruchowych. Ma ona na celu wyrównanie lub zmniejszenie zaburzeń uwarunkowanych uszkodzeniami OUN, minimalizowanie trudności rozwojowych dziecka, wspomaganie jego rozwoju psychomotorycznego, korygowanie ewentualnych zaburzeń rozwoju funkcji percepcyjno- motorycznych. Odpowiednio dobrane ćwiczenia wpływają również na ogólną poprawę rozwoju umysłowego dziecka.
W terapii uczestniczą dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym , gdzie w zaleceniach zawarto taką formę wspomagania.
Terapia poprzedzona jest diagnozą opartą na wywiadzie z rodzicami oraz obserwacji spontanicznej i zorganizowanej aktywności dziecka.
Podczas pierwszych zajęć fizjoterapeuta dokonuje m.in. oceny napięcia mięśniowego, postawę ciała. Sprawdza również sprawność rąk (motoryka mała), koordynację wzrokowo- słuchowo-ruchową oraz orientacje w schemacie ciała i przestrzeni.
Podczas zajęć, w zależności od indywidualnych potrzeb, wykorzystywane są elementy różnych metod i programów wspierających dzieci m.in.: elementy metody NDT Bobath, terapia taktylna według S. Masgutowej, masaż klasyczny, ćwiczenia czynne, ćwiczenia bierne, ćwiczenia ogólnorozwojowe.
W trakcie zajęć indywidualnych dzieci uczą się i doskonalą:
orientację w schemacie ciała
orientację w przestrzeni
równowagę i kontrolę ciała w pozycjach niskich i wysokich
koordynację ruchową
koordynację wzrokowo-ruchową
chodzenie przy balkoniku
chodzenie samodzielne
jazdę na wózku
samoobsługę
Zajęcia prowadzone są w formie zabawy i sprawiają, że dzieci chętnie w nich uczestniczą. Sprzyja to ich rozwojowi i poprawie funkcjonowania.