Przedszkolny zestaw wychowania przedszkolnego w naszej placówce stanowią programy:
Lp. | Tytuł programu | Autor programu wydawnictwo, rok wydania | Adresaci programu |
1. | „KOCHAM PRZEDSZKOLE” | M.A. Pleskot, A. Staszewska – Mieszek, WSiP 2017 r. | Dzieci 3 i 4 letnie Grupa „Myszki”, grupa „Kotki” |
2. | „SAMODZIELNE, WSZECHSTRONNE, SZCZĘŚLIWE” | M. Chudzińska, A. Kacprzak – Kołakowska, A. Kucharczyk, D. Kucharska, A. Pawłowska – Niedbała, M. Pietrzak, A. Smoderek, Nowa Era 2021 r. | Dzieci 4 letnie, grupa „Sówki” |
3. | „WOKÓŁ PRZEDSZKOLA” | M. Kwaśniewska, J. Lendzion, W. Żaba – Żabińska, MAC 2018 | dzieci 5 i 6 letnie, grupa „Biedronki”, grupa „Jeżyki”, grupa „Troskliwe Misie” |
4. | „DZIECIĘCA MATEMATYKA” | E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska WSiP 1999 r. | Wszystkie grupy ogólnodostępne |
5. | „ZBIERAM, POSZUKUJĘ, BADAM” – program wychowania w przedszkolu | D. Dziamska, M. Buchnat, Nowa Era 2017 r. | grupy rewalidacyjno – kompensacyjne „Słoneczka” |
W skład przedszkolnego zestawu dodatkowych projektów edukacyjnych w Przedszkolu „Tęczowym” wchodzą następujące projekty”
Lp. | Tytuł projektu | Autor programu wydawnictwo, rok wydania | Adresaci programu |
1. | „MISIOWE PRZEDSZKOLE” – projekt edukacyjny wspomagający adaptację dzieci 3 letnich | J. Zdanowska, 2000 r. | Dzieci 3 letnie |
2. | „BADANIE I POZNAWANIE ŚWIATA WSZYSTKIMI ZMYSŁAMI W OPARCIU O ŻYWIOŁY I INNE ZJAWISKA PRZYRODNICZE” – projekt edukacyjny | B. Bałdyga, G. Sadowska, 2004 r. | grupy rewalidacyjno – kompensacyjne „Słoneczka” |
3. | „WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH POPRZEZ MUZYKĘ I JEJ WALORY TERAPEUTYCZNE” – projekt edukacyjny | E. Zimnoch, J. Żakiewicz 2005 r. | grupy rewalidacyjno – kompensacyjne „Słoneczka |
4. | „MÓWIBEZ SŁÓW – WSPOMAGANIE ROZWOJU KOMUNIKOWANIA SIĘ DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH W OPARCIU O SYSTEM SYMBOLI GRAFICZNYCH” – projekt edukacyjny | E. zimnoch, J. Żakiewicz 2007 r. | grupy rewalidacyjno – kompensacyjne „Słoneczka” |
5. | „ZIELONE ZAKĄTKI” – hipoterapia w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Przedszkolu Samorządowym Nr 12 „Tęczowe” w Białymstoku | B. Bałdyga, E. Zimnoch, B. Jabłońska, 2013 r. | grupy rewalidacyjno – kompensacyjne „Słoneczka” |
6. | „KOŁO FLAŻELOWE” – program edukacyjny zajęć dodatkowych | Celina Rewako 2017 r | Dzieci 5 i 6 letnie |
7. | „WIDZĘ SŁUCHAM, CZUJĘ, A ZATEM MALUJĘ” – program plastyczny wspomagający rozwój dzieci niepełnosprawnych | Agnieszka Kozak, 2018 | grupy rewalidacyjno – kompensacyjne „Słoneczka” |
8. | „GIMNASTYKA RĄCZEK” – program terapii ręki dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym i niepełnosprawnością sprzężoną | A. Kozak, G. Sadowska, 2021 r. | grupy rewalidacyjno – kompensacyjne „Słoneczka” |
9. | „BAWIĘ SIĘ KOLORAMI Z MAŁYMI KOCIAKAMI” | E. Kondrusik – Fiedorczuk 2022 r. | Dzieci 3 i 4 letnie, grupa „Kotki” |
10. | „RODZINNE POCZYTAJECZKI I SKARBY PROSTO Z KSIĄŻECZKI” | I. Jurczak, J. Zdanowska 2022 r. | Dzieci 6 letnie, „Troskliwe Misie” |
11. | „MOC MAM, BO W GRY GRAM” Program zajęć koła gier planszowych | Agnieszka Kacperczyk 2022 r. | Dzieci 5- 6 letnie Grupa „Jeżyki” |
Inne projekty edukacyjne dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola samorządowego nr 12 „Tęczowe” w Białymstoku , ul. Podleśna 3a
Lp. | Tytuł programu | Autor programu wydawnictwo, rok wydania | Adresaci programu |
1. | „CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS” – program przedszkolnej edukacji antynikotynowej | J. Szymborski, W. Zatoński, Z | Dzieci 5 i 6 letnie grupa „Biedronki”, „Jeżyki” „Troskliwe Misie” |
2. | KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY” – ekologiczny program edukacyjny | Marka KUBUś 2019 r. | Dzieci 5 i 6 letnie grupa „Biedronki”, „Jeżyki”„Troskliwe Misie” |
Programy i projekty edukacyjne zostały dopuszczone do realizacji decyzją dyrektora po wcześniejszym zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną. Programy są zgodne z koncepcją pracy przedszkola oraz uwzględniają potrzeby i możliwości rozwojowe wychowanków zapewniając jednocześnie realizację celów i zadań ujętych w podstawie programowej.
W naszym przedszkolu wykorzystujemy różnorodne metody dydaktyczne:
- metoda R. Labana – „Gimnastyka twórcza”
- metody „pedagogiki zabawy” – rozwijające aktywność twórczą dziecka
- „Dziecięca matematyka” – E. Gruszczyk – Kolczyńskiej
- techniki C. Freineta – formy swobodnej ekspresji, swobodne teksty dzieci, doświadczenie poszukujące
- metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- elementy „Metody Dobrego Startu” wg Marty Bogdanowicz – doskonalące sprawność manualną dziecka
- gry edukacyjne
- burza mózgów
Dodatkowo proponujemy naszym dzieciom:
- język angielski
- katechezę katolicką i prawosławną
- zajęcia Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
- zajęcia z psychologiem, logopedą
- Trening Umiejętności Społecznych
- szachy
- zajęcia z kodowania
- zajęcia z interaktywnymi pomocami dydaktycznymi: tablicą interaktywną, magicznym dywanem
- przedstawienia teatralne i audycje muzyczne w placówce
- festyny rodzinne, uroczystości okolicznościowe, spotkania z ciekawymi gośćmi
- wycieczki edukacyjne
Nasze przedszkole zapewnia fachową opiekę wykwalifikowanej kadry pedagogicznej oraz nauczycieli specjalistów: oligofrenopedagogów, logopedy, psychologa, terapeuty ruchu, terapeuty Integracji Sensorycznej, tyflopedagoga (terapeuty widzenia), surdopedagoga (terapeuty słuchu), terapeuty ręki, dogoterapeuty.