Sensoplastyka®
Sensoplastyka®– plastyka sensoryczna
dla dzieci od 0 do 100 lat
Autorka metody- Izabela Anna Stefańska (coach, pedagog twórczości, arteterapeuta).
Jaka jest Sensoplastyka®?
Plastyka sensoryczna jest pachnąca (migdałowa, cynamonowa, pomarańczowa itp.), słodka, kwaśna, gorzka, miękka, szorstka, gładka, twarda sucha, mokra, lekka, ciężka itp.
Sensoplastyka® wpływa na stymulację wszystkich zmysłów: węch, wzrok, dotyk, słuch, smak.
Plastyka sensoryczna czyli edukacja plastyczna wykorzystująca wyłącznie naturalne produkty, stosowana już w pierwszych chwilach życia, wpływa na optymalny rozwój całego organizmu. Stymulując receptory wpływamy na rozwój połączeń nerwowych w mózgu. Im jest ich więcej tym „łatwiej” nam się myśli, tym sprawniej przebiegają wszelkie procesy analizy i syntezy w umyśle zarówno małego dziecka jaki i osób dorosłych.
Plastyka sensoryczna to mnogość faktur, tekstur oraz cała paleta ekologicznych barw.
Poprzez kolorową stymulacje wpływamy na wiele aspektów rozwoju dziecka:
- wspomagamy budowanie świadomości ciała i przestrzeni
- dbamy o usprawnienie ruchowe
- wspieramy rozwój zmysłów
- wpływamy na rozwój mowy (ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę są usytuowane blisko ośrodków odpowiadających za małą motorykę – czyli pracę dłoni)
- poprzez wspólne działania pogłębiamy nasz kontakt emocjonalny z dziećmi – budujemy w ten sposób ich poczucie bezpieczeństwa
- uwalnianie naturalnej ekspresji twórczej
- wspieramy rozwój poznawczy- opisujemy elementy świata, pokazujemy procesy przemian substancji oraz związki przyczynowo – skutkowe
- wspieramy samodzielność
Sensoplastyka® zasady pracy:
1. Używamy wyłącznie bezpiecznych produktów spożywczych do tworzenia materiałów sensorycznych.
2. Przygotowujemy przestrzeń- stwarzamy warunki do samodzielnego działania.
Pracujemy na otwartej przestrzeni- podłoga, ziemia. Zapewniamy tym samym swobodę w wyborze pozycji do pracy i swobodę przemieszczania. Przygotowujemy materiały w łatwo obsługiwanych pojemnikach tzn. takich, z których dzieci mogą z łatwością korzystać, bez proszenia nas o pomoc. Nie mieszamy, nie wlewamy produktów za kogoś.
3. Dajemy sobie czas. Nie pośpieszamy, umożliwiamy dzieciom wykorzystanie potencjału zabawowego i poznawczego danej substancji – we właściwy dla konkretnego dziecka sposób.
4. Odstawiamy w kąt fartuchy i odzież ochronną. Możemy mieć specjalny stój do zajęć Sensoplatyka®
5. Zadajemy pytania zamiast wydawać poleceń. Zamiast gotowych przepisów udostępniamy różne materiały i obserwujemy.
6. Zamiast zachęcać dajemy czas i po prostu się bawimy.
7. Dostrzegamy trudne sytuacje i wspieramy w ich doświadczaniu.
8. Szanujemy wizerunek dziecka. Przy foto/video dokumentacji prosimy uczestników o pisemną zgodę na udostępnienie wizerunku.
9. Nie trzymamy się bezwzględnie przepisów na farby i masy plastyczne !
10. Brudzimy się =)