Sensoplastyka®

Sensoplastyka®– plastyka sensoryczna

dla dzieci od 0 do 100 lat

Autorka metody- Izabela Anna Stefańska (coach, pedagog twórczości, arteterapeuta).

Jaka jest Sensoplastyka®?

Plastyka sensoryczna jest pachnąca (migdałowa, cynamonowa, pomarańczowa itp.), słodka, kwaśna, gorzka, miękka, szorstka, gładka, twarda sucha, mokra, lekka, ciężka itp.

Sensoplastyka® wpływa na stymulację wszystkich zmysłów: węch, wzrok, dotyk, słuch, smak.

Plastyka sensoryczna czyli edukacja plastyczna wykorzystująca wyłącznie naturalne produkty, stosowana już w pierwszych chwilach  życia, wpływa na optymalny rozwój całego organizmu. Stymulując receptory wpływamy na rozwój połączeń nerwowych w mózgu. Im jest ich więcej tym „łatwiej” nam się myśli, tym sprawniej przebiegają wszelkie procesy analizy i syntezy w umyśle zarówno małego dziecka jaki i osób dorosłych.

 

 

 

Plastyka sensoryczna to mnogość faktur, tekstur oraz cała paleta ekologicznych barw.

 

Poprzez kolorową stymulacje wpływamy na wiele aspektów rozwoju dziecka:

  • wspomagamy budowanie  świadomości ciała i przestrzeni
  • dbamy o usprawnienie ruchowe
  • wspieramy rozwój zmysłów
  • wpływamy na rozwój mowy (ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę są usytuowane blisko ośrodków odpowiadających za małą motorykę – czyli pracę dłoni)
  • poprzez wspólne działania pogłębiamy nasz kontakt emocjonalny z dziećmi – budujemy w ten sposób ich poczucie bezpieczeństwa
  • uwalnianie naturalnej ekspresji twórczej
  • wspieramy rozwój poznawczy- opisujemy elementy świata, pokazujemy procesy przemian substancji oraz związki przyczynowo – skutkowe
  • wspieramy samodzielność

 

Sensoplastyka® zasady pracy:

1. Używamy wyłącznie bezpiecznych produktów spożywczych do tworzenia materiałów sensorycznych.

2. Przygotowujemy przestrzeń- stwarzamy warunki do samodzielnego działania.

Pracujemy na otwartej przestrzeni- podłoga,  ziemia. Zapewniamy tym samym swobodę w wyborze pozycji do pracy i swobodę przemieszczania. Przygotowujemy materiały w łatwo obsługiwanych pojemnikach tzn. takich, z których dzieci mogą z łatwością korzystać, bez proszenia nas o pomoc. Nie mieszamy, nie wlewamy produktów za kogoś.

3. Dajemy sobie czas. Nie pośpieszamy, umożliwiamy dzieciom wykorzystanie potencjału zabawowego i poznawczego danej substancji – we właściwy dla konkretnego dziecka sposób.

4. Odstawiamy w kąt fartuchy i odzież ochronną. Możemy mieć specjalny stój do zajęć Sensoplatyka®

5. Zadajemy pytania zamiast wydawać poleceń. Zamiast gotowych przepisów udostępniamy różne materiały i obserwujemy.

6. Zamiast zachęcać dajemy czas i po prostu się bawimy.

7. Dostrzegamy trudne sytuacje i wspieramy w ich doświadczaniu.

8. Szanujemy wizerunek dziecka. Przy foto/video dokumentacji prosimy uczestników o  pisemną zgodę na udostępnienie wizerunku.

9. Nie trzymamy się bezwzględnie przepisów na farby i masy plastyczne !

10. Brudzimy się =)

 


Starsze wpisy